پایان نامه ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

 سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران

قسمتی از متن پایان نامه :

مدیریت دانش

2-2-1-گذری بر مدیریت دانش:

   به همراه اهمیت یافتن کسب ­و به­کارگیری دانش در نوآوری و مزیت رقابتی پایدار، در سال­های اخیر، سازمانها و شرکتهای مختلف، پیوستن به طریقه دانش را آغاز کرده­اند و همچنین مفاهیم جدیدی زیرا کاردانش محور[1]، کارکنان دانش محور[2]، مدیریت دانش و سازمانهای دانش محور[3]، خبر از شدت یافتن این طریقه می­دهند. پیتر دراکر، با به­کارگیری این واژگان خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمان می­دهد که در آنها به جای قدرت بازو، قدرت ذهن حاکمیت دارد. بر اساس این نظریه، در آینده جوامعی می­توانند انتظار توسعه داشته باشند که از دانش بیشتری برخوردار باشند. به این ترتیب برخورداری از منابع طبیعی نمی­تواند به اندازه دانش مهم باشد. سازمان دانش­محور به توانمندی­هایی دست می­یابد که قادر می باشد از نیروی اندک قدرتی عظیم بسازد. اینگونه سازمان­ها با چالش­های نوینی روبرو هستند. امروزه شرایط و فضای رقابتی سازمان­ها بیش از پیش پیچیده و متغیر شده می باشد. این فضا به سرعت در حال تغییر می باشد به گونه­ای که برای بیشتر سازمان­ها این سرعت به مراتب بیش از سرعت پاسخ­گویی و توان تطبیق آنهاست. تغییرات مستمر دانش نیز وضعیت عدم تعادل جدیدی برای سازمان­ها به وجود آورده می باشد (الوانی،1381). جریان بی­پایان دانش، بازارها را در حالت تغییر مداوم قرار داده که این امر سازمانها را ملزم به تغییرات مستمر می­کند. در این بین مهمترین نقشی که می­توان به مدیریت دانش داد این می باشد، که آن را به عنوان یک متدلوژی تغییر در نظر بگیریم. مدیریت دانش ازیک طرف با جذب دانش­های جدید به درون سیستم و از طرفی دیگر با اداره مؤثر آن دانش­ها.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

می­تواند مهمترین عامل تغییر یک سازمان باشد (هلز[4]،2001).

2-2-2-دانش:

یکی از مشکلاتی که سازمانها با آن مواجه می­شوند هنگام معرفی کردن مدیریت دانش می باشد، چراکه این معرفی به کارکنان کمک می­کند تا فهم مشترکی راجع به دانش و مدیریت دانش داشته باشند. علی­رغم بسیاری از دارایی­های دیگر، دانش چیزی نیست که بشر بتواند آن را لمس کند، یا آن را احساس­کند و به همین دلیل جزء دارایی­های ناملموس و نامشهود می باشد. بعضی از دانش­ها در خارج از ذهن بشر، درون فرمت­های متنی قراردارند، اما درصد عمده­ای از دانش در مغز افراد وجود دارند. یکی دیگر از ویژگیهای مشکل بودن درک دانش، اینست که ارزش دانش تا حد زیادی زمینه­ای می باشد (ایوانس[5]،2000). اما دانش چیست؟ دانش، چیزی نیست که بتوان آن را جمع­آوری و یا زیر سقف یک شرکت زندانی نمود. در واقع بسیاری از فیلسوفان اعتقاد دارند که دانش یک ساختار انسانی دارد که نمی­تواند خارج از ذهن یک فرد وجود داشته باشد و شامل تفکر، در یک زمینه مملو از اطلاعات می باشد واتسون[6]،2003. همچنین می­گویند دانستن عملی انسانی می باشد، یعنی این که دانش در انسانی وجود داردکه می­داند (لانگ[7]،2001).به هنگام پژوهش در مدیریت دانش، تعریف دانش از ضروریات به شمار می­رود. بدون چنین تعریفی، مدیران دقیقاً متوجه نمی­شوندکه به دنبال مدیریت چه چیزی هستند و آیا اصولاً چنین دانشی ارزش مدیریت دارد یا خیر؟ از این رو، تعاریف مختلفی برای دانش سازمانی ارائه شده می باشد. برای بعضی دانش سازمانی، فرزانگی می باشد که نتیجه یادگیری و تجربه می باشد، برای بعضی دیگر دانش سازمانی، یا فقط یادگیری و یا فقط تجربه می باشد. بلاکر[8] (1999) نیز در تعریف دانش گفته می باشد که: دانش، یعنی موضوعی چند لایه، پیچیده، پویا و انتزاعی که در ذهن بشر نهفته می باشد.

   نوناکا و تاکوچی[9](1995) عقیده دارند که دانش عبارت می باشد از اعتقاد و باوری که منجر به افزایش توان بالقوه پدیده­ها برای اقدامات و تصمیمات اثربخش می­گردد. در این تعریف چند نکته اساسی نهفته می باشد: اول این که دانش الزاماً موجب اثربخش­شدن اقدامات و تصمیمات نمی­گردد و این اثربخشی تابع عوامل مختلفی می باشد. دوم این که، در این تعریف، پدیده ممکن می باشد فرد، گروه یا سازمان و حتی جامعه باشد. سوم این که، دانش در درون افراد نهفته می باشد.فلاسفه و فرزانگان سال­هاست که ایده­ی دانش را مورد بحث و مطالعه خود قرار داده­اند. آن­ها بر این باورند که دانش، فراتر از داده­ها و اطلاعات می باشد. اکثر مردم، به گونه شهودی فکر می­کنند که دانش، وسیع تر، عمیق­تر و غنی­تر از داده­ها و اطلاعات می باشد. مردم معمولاً هنگام گفت وگو درمورد صاحبان دانش، تصویر کسانی را ارائه می­دهند که در زمینه­ای خاص دارای اطلاعاتی زیاد، عمیق­تر و قابل اعتماد بوده و اشخاصی هوشمند و تحصیل کرده­اند (داونپورت، پروساک[10]،1379) .از این رو در ادامه، جهت درک بهتر از مفاهیم داده، اطلاعات و دانش، روابط بین آنها بحث می­گردد.

  1. 1. Knowledge Work
  2. 2. Knowledge Worker
  3. 3. Knowledge Organization
  4. 4. Hales

 

Evans.1

Watson.2

Lang.3

 Blackler.4

 Nonaka & Takeuchi .5

  1. 1. Davenport & Prusak

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– اهداف پژوهش

این پژوهش به مقصود توصیف و ارزیابی وضعیت اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران و افزایش سطح آگاهی مسئولین امر در این خصوص، به مطالعه و تعیین عوامل و شاخص­های مؤثر در سنجش اثربخشی مدیریت دانش­ و اندازه اثربخشی آن در دانشکده­ها می­پردازد تا به کمک آن، قوت­ها و ضعف­های موجود مشخص و برنامه ریزی­های لازم در خصوص بهبود آن انجام گردد. پس اهداف پژوهش حاضر عبارتند از:

2-سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران.

1-5- سوال پژوهش

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران  با فرمت ورد