پایان نامه ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

 سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران

قسمتی از متن پایان نامه :

فرآیند­های مدیریت دانش:

   طبق تعریف داونپورت (1998) فرآیند سازمانی، مجموعه­ای از فعالیت­ها با یک شروع، پایان و نتایج قابل شناسایی می­باشد. هنگامی که فرآیندهای سازمانی بر اساس دانش صورت گیرند، فرایند­های سازمانی به فرآیندهای دانشی تبدیل می­شوند (داونپورت،1998). سیستم مدیریت دانش به مقصود تحقق اهداف خود بایستی فعالیت­ها یا فرآیند­ها را به کار گیرد. در این راستا فرآیند­های متنوعی ارائه شده می باشد:

  • طبق مدل گلد[1](2001)، چهار قابلیت فرآیندی به مقصود اثربخشی مدیریت دانش نیاز می­باشد:

-جمع­آوری و ایجاد دانش (کسب دانش).

-ذخیره دانش و قرار دادن آن در دسترس (تبدیل دانش).

-به­کارگیری صحیح دانش (به کارگیری دانش).

-جلوگیری از بهره گیری ناصحیح دانش (حفظ دانش).

در این مدل فرآیند نشر دانش بعنوان یک جزء جداگانه در نظرگرفته نشده می باشد، زیرا در همه اجزاء قابلیت­های فرآیندی دانش به خصوص درکسب دانش، تبدیل دانش و به کارگیری دانش به آن توجه گردیده می باشد.

کسب دانش: کسب دانش شامل فعالیت­های سازمان به مقصود به دست آورد دانش می­باشد. کسب دانش در واقع فرآیند جداسازی دانش از یک منبع خارجی می­باشد (ورکاسلو[2]،1998).

-تبدیل دانش: این فرآیند شامل سودمند­سازی دانش می­باشد. به مقصود ایجاد ارزش از دانش موجود، فرآیند تبدیل دانش به توانایی سازمان در تلفیق کردن، یکپارچه ساختن، سازماندهی­کردن و توزیع­کردن دانش بستگی دارد (داونپورت،1998). دانش بایستی به گونه­ای ذخیره و سازماندهی گردد که قابل جستجو و قابل دستیابی مجدد باشد، بطوریکه بتوان از آن بهره گیری مجددکرد ( علوی، 2006).

-به­کارگیری دانش: فرآیند به­کارگیری دانش، بهره گیری واقعی از دانش می­باشد. این فرآیند شامل مکانیسم­ های دسترسی یافتن سازمان به دانش مورد نیاز می­باشد (داونپورت،1998).

حفظ دانش: سازمان به مقصود ایجاد و حفظ مزیت رقابتی بایستی به حفظ دانش خود بپردازد. این فرآیند شامل جلوگیری از بهره گیری­های نادرست و غیر قانونی و همچنین بهره گیری رقبا می­باشد (پورتر[3]،1980).

  • همچنین در دسته­بندی دیگر مدیریت دانش شامل یک فرآیند چرخشی می باشد که مراحل زیر را در بر دارد:

1-تولید و خلق دانش: دانش آغاز از طریق تجربیات و مهارت­­های کارکنان نشئت می­گیرد .بعبارت دیگر، در زمانی که افراد در پی یافتن نحوه انجام کار هستند در واقع دانش خلق می­کنند. چنانچه این دانش نتواند در درون سازمان ایجاد گردد آن را از بیرون وارد خواهند نمود.

2-انباشت دانش: دانش تولید شده بایستی در همان شکل خام خود در پایگاه داده ذخیره گردد .بسیاری از سازمان­ها تدابیر لازم را از طریق طراحی سیستم­های اطلاعاتی و سیستم­های انباشت داده در این راستا اندیشیده­اند.

3-پالایش دانش: دانش جدید بایستی در بستری قرارگیرد که براحتی قابل دسترسی باشد تا بتوان بهره گیری مناسبی از آن بعمل­آورد. در همین مرحله می باشد که دانش ضمنی وارد صحنه شده و همراه با دانش عیان مورد پالایش قرار می­گیرد.

4-ذخیره دانش: کدبندی دانش عیان و نهان (ضمنی) به قابلیت دسترسی به دانش و ذخیره مناسب آن جهت بهره گیری­های لازم کمک می­کند.

5-مدیریت و اداره دانش: همانند یک کتابخانه، دانش نیز بایستی بروز نگهداشته گردد و مورد بازرسی و تجدید نظر قرارگیرد.

6-انتشار و توزیع دانش: دانش بایستی به شکل و فرمت مناسبی برای کسانی که نیاز به آن دارند، در دسترس قرارگیرد. در این ارتباط تکنولولوژی­های جدید مانند گروه افزارها، اینترنت، اینترانت، سیستم­های پشتیبانی تصمیم و سیستم­های اطلاعات مدیریت سازمان را در انتشار اطلاعات یاری می­دهند.

براساس این فرآیند، می­توان سه هدف کلی را در فرایند مدیریت دانش ذکر نمود: توزیع دانش در سازمان؛

خلق دانش و ترویج نوآوری؛ و افزایش مشارکت و مساعدت کارکنان و به تبع آن افزایش سطح مهارت کارکنان ( باس[4]،2004).

  • در یک الگوی دیگری از فرآیند مدیریت دانش که تا حد زیادی مشابه مورد بالا می باشد، مک اینرنی[5])2000) فرآیند مدیریت دانش را بعنوان یک فرآیند چرخشی شامل چهار مرحله جمع­آوری داده­، جستجو و پالایش، ایجاد ارتباط بین آنها و کدبندی آنها می­داند در این الگو یادگیری سازمانی در کانون فرایند مدیریت دانش قرار دارد و بعنوان یک ارزش تلقی می­گردد.

با در نظر داشتن فعالیت­ها و فرآیند­های اظهار شده می­توان آن­ها را در قالب زیر تلفیق نمود:

1-فرآیند خلق دانش(خلاقیت): اولین مرحله از مراحل وسیع فرآیند مدیریت دانش می باشد، دانش در سازمان در دو چرخه متمایز شخصی و گروهی خلق می­گردد. دانش شخصی وقتی در بافت سازمانی به کار می­رود دانش جدیدی خلق می­کند که می­توان آن را دانش سازمانی نامید. چرخه دانش جمعی از کاربرد دانش شخصی در بافت سازمان به وجود می­آید که می­توان آن را دانش سازمانی نیز نامید. دانش سازمانی شامل انواع دانش فراورده­ای، دانش فرآیندی، دانش رقابتی، دانش تکنیکی و… می­باشد.

Gold.2

Verkasalo.1

2.Porter

Bose.1

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

2 .McInerney

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– اهداف پژوهش

این پژوهش به مقصود توصیف و ارزیابی وضعیت اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران و افزایش سطح آگاهی مسئولین امر در این خصوص، به مطالعه و تعیین عوامل و شاخص­های مؤثر در سنجش اثربخشی مدیریت دانش­ و اندازه اثربخشی آن در دانشکده­ها می­پردازد تا به کمک آن، قوت­ها و ضعف­های موجود مشخص و برنامه ریزی­های لازم در خصوص بهبود آن انجام گردد. پس اهداف پژوهش حاضر عبارتند از:

2-سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران.

1-5- سوال پژوهش

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران  با فرمت ورد