پایان نامه ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

 سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران

قسمتی از متن پایان نامه :

مقدمه:

   امروزه اغلب سازمان­ها در پی اجرای برنامه­های مدیریت دانش می­باشند. برای مثال 80 درصد شرکت­های فورچون دارای 500 کادر مدیریت دانش هستند؛ شرکت فورد بین سال­های 1997 تا 2000 به خاطر اجرای اثربخش، برنامه مدیریت دانش توانست حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی کند (بونتیس[1]،2002). با این تبیین، تبیین اهمیت مدیریت دانش و تأثیر آن در عملکرد سازمان تا حد زیادی منوط به قدرت توجیه و تبیین تأثیر آن در افزایش قدرت رقابتی سازمان و کسب سهم بیشتری از بازار می­باشد. یکی از منطقی­ترین رویکرد­ها در این زمینه، اندازه­گیری تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان‌ها از طریق اندازه­گیری مدیریت دانش در سیستم اندازه­گیری عملکرد کلی سازمان می باشد که می­تواند در سطح سازمان ویا در سطح فرآیند­های فردی و پروژه­ای انجام گیرد (احمد و همکاران[2]،1999). این گفته لرد کلوین[3] در اینجا می­تواند صادق باشد و اهمیت تدوین شاخص­ها و سنجه­های اندازه­گیری مدیریت دانش و سرمایه فکری را نشان دهد:

«وقتی از آن چیز که صحبت می­کنید، بتوانید آن را به صورت کمی و عددی اظهار نموده و اندازه­گیری کنید»،

می­توانید درک مناسبی از آن بدست آورید. اما پیش روی، وقتی نتوانید مقصود خود را به صورت کمی و عددی اظهار کنید، در واقع نمی­توانید درک و شناخت مناسبی از آن حاصل نمایید. (شائمی برزکی،1384).

نظر به اینکه، کلیه­ی سازمان­های آموزشی، دانش را در بطن و متن خود دارند و طی طریقه روزمره اطلاعات را پردازش و به دانش تبدیل می­کنند و با در آمیختن ارزش­ها، راهبردها و تجارب، مبنای تصمیم­گیری و اقدامات آینده­ی سازمان را شکل می­دهند. آن چیز که در این فرآیند مهم می باشد، آگاهی و دانش­آفرینی آگاهانه می باشد. مؤسسات آموزش عالی در تأثیر سازمان­های دانش محور اکثراً فعالیت­های اصلی خود را معطوف به یادگیری، خلق و نشر دانش می­کنند. دانشگاه به عنوان یک سازمان آموزشی بخش عظیمی از فعالیت­های مربوط به دانش را انجام می­دهد (راولی[4]،2000). پس مادامی که دانشگاه­ها در زمینه ارزیابی دارایی­های دانشی خود، پیمایشی انجام ندهند، مدیریت دانش بهبود عملکرد و توسعه سازمانی را نخواهد داشت.

 

 

در بخش اول این فصل، کوشش شده می باشد تا مروری بر مبا­حث دانش و مدیریت دانش صورت گیرد. پس از مطرح شدن مدیریت دانش، در بخش دوم، به سنجش آن و معرفی انواع رویکرد­ها و ابزار­های مربوطه در این حوزه پرداخته خواهد گردید. بخش سوم نیز به تشریح ابزارهای سنجش بکار رفته در پژوهش و فرآیند تحلیل شبکه­ای اختصاص دارد. در پایان هم مروری بر مطالعات پیشین انجام شده در این زمینه صورت می­گیرد.

 

  1. 1. Bontis

2.Ahmad et al.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  1. 3. Lord Kelvin

4..Rawely

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– اهداف پژوهش

این پژوهش به مقصود توصیف و ارزیابی وضعیت اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران و افزایش سطح آگاهی مسئولین امر در این خصوص، به مطالعه و تعیین عوامل و شاخص­های مؤثر در سنجش اثربخشی مدیریت دانش­ و اندازه اثربخشی آن در دانشکده­ها می­پردازد تا به کمک آن، قوت­ها و ضعف­های موجود مشخص و برنامه ریزی­های لازم در خصوص بهبود آن انجام گردد. پس اهداف پژوهش حاضر عبارتند از:

2-سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران.

1-5- سوال پژوهش

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران  با فرمت ورد