پایان نامه ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

 سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران

قسمتی از متن پایان نامه :

کارت امتیازی متوازن:

کارت امتیازی متوازن یک چهارچوب ارزیابی عملکرد می باشد که با مجموعه­ای از مقیاس­های مالی و غیر مالی، یک نگاه کامل به عملکرد شرکت می­اندازد (کاپلان ونورتون ،1996). کارت امتیازی متوازن به مدیران اجازه می­دهد تا به تجارت از چهار بُعد مهم نگاه کنند:

بُعد مالی: این بُعد، نوعاً حاوی مقیاس­های سنتی عملکرد مالی می باشد که معمولاً به سودآوری مربوط          می­گردد. معیارهای ارزیابی معمولاً سود، جریان نقدینگی، بازگشت سرمایه صرف شده و ارزش اقتصادی       می­باشند.

بُعد مشتری: مشتریان منبع سود­آوری کسب و کارند؛ پس ارضای نیاز­های مشتری هدفی می باشد که شرکت­ها دنبال می­کنند. در این بُعد، مدیریت، مشتریان هدف مورد انتظار و اجزای بازار هدف را برای واحد­های عملیاتی تعیین می­کند و به عملکرد واحدهای عملیاتی در این اجزای بازار هدف نظارت می­کند. نمونه­هایی از این مقیاس­های اصلی و ذاتی شامل: رضایت مشتری، حفظ مشتری، کسب مشتری جدید، جایگاه بازار و سهم هدف می­باشد.

بُعد فرآیند­های داخلی: هدف از این بُعد این می باشد که با برتری یافتن در بعضی فرآیند­های کسب ­وکار که عظیم­ترین اثر را دارند، رضایت مشتریان و ذینفعان جلب گردد. در تعیین اهداف و مقیاس­ها، اولین مرحله‌ می‌بایست تحلیل زنجیره ارزش باشد. یک فرآیند عملیاتی قدیمی، می­بایست برای درک اهداف بعد مالی و مشتری تعدیل گردد. پس بایستی یک زنجیره ارزش فرآیند کسب ­و کار که قادر به برآوردن نیاز­های فعلی و آتی می باشد، ایجاد گردد. یک زنجیره ارزش داخلی شرکت شامل سه فرآیند، نوآوری، عملیات و خدمات پس­ از ­فروش می­باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

بُعد نوآوری و یادگیری: هدف اولیه این بُعد فراهم کردن زیر بنایی جهت دست‌یابی به اهداف سه بُعد دیگر و ایجاد رشد بلند مدت و بهبود از طریق افراد، سیستم­ها و رویه­های سازمانی می­باشد. از آن جایی که کارکنان برای شرکت­ها یک سرمایه غیر محسوس می باشد که رشد کسب و کار سهیم می­باشند، این بُعد به مقیاس عملکرد کارکنان مثل رضایت کارکنان، تداوم آموزش و مهارت­ها تاکید می­کند. (کاپلان و نورتون،1996).

ارتباط بین کارت امتیازی متوازن و مدیریت دانش را می­توان در (شکل2 -4) نمایش داد. چهار وجه کارت امتیازی متوازن در قالب زنجیره علت و معلولی با هم در ارتباط هستند. در این زنجیره وجه رشد و یادگیری به مدیریت دانش مرتبط می­گردد (آلیا[1]،2002).

Alea.1

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– اهداف پژوهش

این پژوهش به مقصود توصیف و ارزیابی وضعیت اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران و افزایش سطح آگاهی مسئولین امر در این خصوص، به مطالعه و تعیین عوامل و شاخص­های مؤثر در سنجش اثربخشی مدیریت دانش­ و اندازه اثربخشی آن در دانشکده­ها می­پردازد تا به کمک آن، قوت­ها و ضعف­های موجود مشخص و برنامه ریزی­های لازم در خصوص بهبود آن انجام گردد. پس اهداف پژوهش حاضر عبارتند از:

2-سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران.

1-5- سوال پژوهش

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران  با فرمت ورد