پایان نامه ارشد

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

عنوان کامل پایان نامه :

 سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران

قسمتی از متن پایان نامه :

مدیریت دانش درآموزش عالی:

امروزه مدیریت دانش، یکی از جدیدترین و کلیدی­ترین مباحث مدیریت در آموزش عالی محسوب می­گردد در حالی که این مقوله پدید های چندان جدید نیست. در واقع مدیریت دانش از صدها سال پیش صنعتگران و صاحبان مشاغل مختلف تجارب حرفه­ای خود را به فرزندان و شاگردان خویش منتقل می­نمودند، وجود داشته می باشد. در سال (1990) این واژه به گونه جدی وارد مباحث سازمانی شده می باشد. در این راستا دراکر عقیده دارد که دانش چیزی فراتر از سرمایه یا کار و به منزله تنها منبع اقتصادی با ارزش و مهم در جامعه دانش محور مطرح می باشد (راولی،2000). هدف کلی مدیریت دانش درآموزش، تصمیم­گیری بهبود یافته در سراسر سازمان به مقصود ارتقا و بهبود یادگیری دانش­آموزان. این هدف کلی به گونه فزاینده­ای در مدارس، دانشکده­ها و دانشگاه­ها که تحت فشار از طرف منابع درونی و بیرونی، به مقصود افزایش پاسخگویی می­باشند. مدیریت دانش در آموزش این نکته را یادآوری می­کند که حقیقتاً آموزش یک کوشش یکپارچه می باشد. بیشتر افراد از آموزش ابتدایی و متوسط به اندازه­ی آموزش عالی­، مطلب یاد­گرفته­اند. مدیریت دانش در آموزش اظهار می­کند که به­کار­گیری تمرین مدیریت دانش برای دانش آموزان در مدارس و محیط­های دانشگاهی مفید و عملی می باشد. با ذکر این نکته که مدیریت دانش خودش به تنهایی یک پایان راه یا سیستمی فراگیر که تغییر ایجاد کند نیست، بلکه آن فقط مجموعه­ای از اعمال و ارزشها را پیشنهاد می­کند بعضی از آنها برای یک سازمان مناسب می باشد و بعضی از آنها برای سازمانی دیگر مناسب می باشد که به افراد کمک می­کند تا بتوانند بهتر به اهدافشان برسند. (قریشی و احمدی،1387). امروزه­، تمامی صاحب نظران و نیز کارشناسان آموزش عالی براین دو سوال تاکید دارند: 1-دانش در مفهوم سازمانی چیست؟ 2-چگونه می­توان از آن بهره برداری مطلوب نمود؟

در پاسخ سوال اول بایستی گفت که:

دانش یکی از عوامل بنیادی می باشد که کاربرد موفق آن، دانشگاه­ها را یاری می­رساند تا خدمات بدیع ارائه دهند و در محیط متکی به دانش می باشد که دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی قادر می­شوند مزیت رقابتی و برتری علمی خود را همچنان حفظ نمایند (نعمتی،1384). تحقیقات اخیر نشان داده می باشد که سازمان­های دانش محور با بهره گیری از هوش سازمانی و خلاقیت، اطلاعات و دانش را در جهت کسب برتری­های خاص در اختیار می­گیرند و همچنین از آن در جهت رشد و توسعه پایدار در ایجاد محیطی پویا بهره گیری می­کنند و نیز با به­کارگیری و هدایت مهارت­ها و تخصص کارکنان (طبق سامانه نقشه دانش) سازمان را قادر به یادگیری مداوم و خلاقیت می­کنند.

در پاسخ به سوال دوم (چگونگی بهره­برداری از دانش) چنین می­توان گفت: امروز دانشگاه­ها دریافتند که برای انجام موثر امور، نیازمند یکپارچه کردن هردو نوع دانش هستند زیرا که مدیریت دانش با کشف و ارتقا دارایی یک سازمان با دیدگاهی پیش برنده اهداف سازمان می باشد، مرتبط می­گردد. دانشی که مدیریت می­گردد شامل هر دو دانش صریح و ضمنی می باشد. از این رو دانشگاه­ها در حال ابداع روش­های جدید به مقصود تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح هستند که قابل ذخیره سازی و انتقال به کلیه اعضای سازمان می باشد. در واقع هدف اصلی مدیریت دانش نیز تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح و انتشار و کاربرد موثر آن می باشد. (رعیت،1390).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– اهداف پژوهش

این پژوهش به مقصود توصیف و ارزیابی وضعیت اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران و افزایش سطح آگاهی مسئولین امر در این خصوص، به مطالعه و تعیین عوامل و شاخص­های مؤثر در سنجش اثربخشی مدیریت دانش­ و اندازه اثربخشی آن در دانشکده­ها می­پردازد تا به کمک آن، قوت­ها و ضعف­های موجود مشخص و برنامه ریزی­های لازم در خصوص بهبود آن انجام گردد. پس اهداف پژوهش حاضر عبارتند از:

2-سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران.

1-5- سوال پژوهش

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه مازندران  با فرمت ورد